How China creates and consumes media

Förste talaren,Kevin Lee, som också har curerat sessionen, inleder med att berätta att unga i Kina idag är födda under den sk Open Doors Era (79-92) då omstöpningen av Kina inleddes som lett till den snabbt växande ekonomi landet är idag. De senaste årens digitala utveckling har lett till att unga kan konstruera identiteter på helt nya sätt. De bildar s.k. tribes, både online och offline, där de nördar tillsammans kring ett ämne; musik, kaffe, eller politik. Inom gruppen kan man hitta sätt att kommunicera som undkommer nätcensuren.
Lee poängterar också att smartphones inte är någon early adopter grej i Kina, utan tvärtom något oerhört vanligt, kidsens mammor har iphone 4 och man köper den senaste telefonen framför att köpa ny dator.
Han menar också att det nu finns nya förutsättningar för lärande i Kina. Skolsystemet handlar mest om korvstoppning (något man ibland märker när man arbetar med kinesiska studenter i Lund) men den digitala mediakonsumtionen stimulerar kritiskt tänkande och eget skapande.

Nästa talare, Benjamin Joffe, fortsätter med att tala om Digital Naturalism och nya ”digitala arter”. Han påpekar att internet i Kina inte bara handlar om censur, utan också om innovation och företagande. Exempel på kinesiska fenomen är bland annat en mobiltelefon med direktknapp till Farmville!

Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s