Augmented reality beyond digital media

Dagens sista pass handlade om olika sätt att använda augmented reality teknik, dels för att sälja saker, dels för att bättre kunna förstå eller lära sig något.

Först ut var Michaela Schmeid, curator för sessionen, som inledde med en liten bakgrund till vad AR är för något. Kort uttryckt: 1) det sker i realtid, 2) det är enkelt (för användaren) 3) tar upp utrymme (3d effekt).Hon menade också att detta inte är något som kommer att konkurrera ut andra medier utan kommer att samexistera och verka tillsammans med andra medieformer.

Vidare berättade Alex Olwal, forskare på MIT Media Lab, med att visa ett exempel på industrin där man kunde använda AR på en svarv för att kunna simulera hur stort tryck som behövs för vilket resultat etc.

Sist fick vi en presentation via Skype från Vivienne Rosenthal som har grundat den New York baserade firman Goldrun, som arbetar med AR i försäljningssyfte. De hade bland annat gjort en kampanj för ett sneakersmärke där de hade satt upp AR butiker på olika platser som var öppna under bara en dag och sålde limited edition skor. Lite svårt att förklara detta i ord, men så klart finns det en youtubevideo:http://youtu.be/4erNe_NpdyE

Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s