New business opportunities with disruptive thinking

Curatorn Tine Thygesen inleder med att passionerat förklara vad disruptive innebär. Det är lösningar på problem vi inte visste att vi hade (dropbox) och om farmor klarar av att använda tjänsten så är den inte tillräckligt nyskapande.

Luke Williams förklarar vidare varför stora företag , och kanske även medelstora, inte kan uppfinna eller utveckla produkter vi inte redan känner till. Såvida de inte tvingas till det av affärsmässiga skäl, men då är det oftast redan för sent för att en liten uppstickare han före.

Hur gör man då för att vara en disruptive tänkare/företagare?
När Steve Jobs skulle briefa Frog Design inför skapandet av den första persondatorn från Apple så sa han bara att han ville ha Bob Dylan sånger. Det var de enda instruktioner som gavs. Ett av många exempel på disruptive thinking.
En tumregel är att inte leta efter ett problem att lösa utan bara göra om något som redan finns.

Naveen Selvadurai från Foursquare berättar sedan om hur företaget startade. När android och iphone kom så innebar det en demokratisering för vem som kunde göra appar och det var det som möjliggjorde Foursquare. När det lanserades 2009 fanns det redan liknande tjänster, men ingen som hade skapat nytta för användaren vid incheckningen. Man kan inte bara berätta var man är, utan också dela bilder och rekommendationer. Tjänsten har nu över 10 miljoner användare. Användaren kan också få statistik kring sitt eget användande, var och hur dags man brukar checka in.

20110825-120618.jpg

Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s