Are you a social leader?

Jemima Gibbons talar om hur sociala medier har utvecklats, inom affärsverksamhet och för varumärken. Det ”sociala ledarskapet” har växt fram. Hon nämner Daniel Goldman som myntade uttrycket emotional intelligence och förklarade vad det innebär. Man har självinsikt och är lyhörd inför andras behov, tankar och känslor. Vi är många som vill vara så, men många är så här istället:

20111130-114433.jpg

Hon tar vidare upp 6 regler för ledare:
Empowerment
Ge folk möjligheter!

Follow your passion
Arbeta med det du tror på, då är det inte svårt att engagera andra. Ditt genuina intresse kommer att märkas.

Build trust
Förtroende är viktigt, möt kritik öppet och missbruka inte förtroendet när du väl fått det.

Keep it simple
Sociala medier bör fungera som ett filter, inte en megafon. Överskölj inte dina följare med onödig information.

Have a service ethic
Bra kundtjänst oerhört viktigt. News of the World skandalen bra exempel på vad som händer om man glömmer etiken.

Show empathy
Företag måste ta CSR och miljökrav på allvar och många har också börjat med välgörenhet av olika slag

Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s