Being creative with apps

Andrew Walsh från university of Huddersfield berättar om hur man kan spelifiera ett universitetsbibliotek. De har sett att det är vanligare att man får en bättre examen om man använt bibliotekets resurser mycket. Om man då får in fler i biblioteket och kan se att de får bättre akademiska resultat, då kan man anta att det också finns ett kausalt samband.
Biblioteket har därför startat ett projekt kring gamification/spelifiering kallat Lemon Tree, för att locka nya grupper av studenter till biblioteket.
Lemon Tree är helt nytt men kommer att finnas som app och kommer att registrera alla interaktioner man har med biblioteket, lånar en bok, lämnar tillbaka osv. Appen ska pusta information till användaren så man behöver inte besöka någon sajt annat än första gången då man registrerar sig.
För att tillföra ett narrativ har man i början en mkt liten elektronisk planta som efter några år när man snart är klar med sina studier bör ha växt till ett citronträd. Tjänsten går också att koppla till facebook och man kan också rekommendera böcker till andra.

20111130-142739.jpg
För att marknadsföra har man bara gjort små kort att sprida ut över Campus och i populära böcker. På korten finns också koder man kan använda för att få fler poäng i Lemon Tree. Tanken är att det inte ska vara så ”bibliotekigt”, dvs nyttigt men tråkigt, utan bara verka kul och socialt.

Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s