SFIS Vårkonferens – Informationshantering och entreprenörskap: 1

Idag har jag efter många om och men tagit mig till Växjö för att gå på SFIS vårkonferens, som har temat informationshantering och entreprenörskap. Ni hittar programmet här.

Dagen börjar intressant med Nils Nilsson från Linnéuniversitetet som talar om entreprenörskap i offentlig och privat sektor. På grund av de där omen och menen (läs SJ) så missar jag den första kvarten, men det jag hör är intressant. Vad är entreprenörskap? Det är att kunna använda kunskap och att göra det också, vilket Nilsson illustrerar med ett citat av Goethe. Jag missar den uppräkning jag antar ägt rum av de egenskaper som krävs för att göra detta, men de goda nyheterna är iaf att det går att lära sig entreprenörskap, det är inget man är född med.

Nilsson betonar att Linnnéuniversitetet inte håller på med starta eget kurser, utan syftet med utbildningar i entreprenörskap är att lära sig se och handla på möjligheter.

Ett bra exempel på att entreprenörskap är en blick för möjligheter är ishotellet i Jukkasjärvi. Istället för att se is och kyla som ett problem, vände man det till en tillgång. Och denna blick går som sagt att träna!

Kommentera

