Generation Google needs us

Peter Sidorko från university of Hong Kong ställer frågan: do generation Google REALLY need us?

20120813-121226.jpg

Bland annat kan man i undersökningar gjorda 2007 och 2011 se att det enda som blivit mindre viktigt är själva referensdisken i biblioteket, medan bibliotekens kurser anses ha ökat i vikt. En antropologisk studie visar att studenternas inlärning bygger på relationer och man har oftast ingen relation till sin bibliotekarie. De är bara folk som berättar var toan ligger… Samtidigt visar en annan studie att studenter är desperata efter den hjälp man får av just bibliotekarier. Peters kollega Diane Cmor tar över och försöker förklara varför det här glappet finns. Diane tror att vi ligger lite efter i vad vi tror studenter behöver hjälp med. De flesta är tex redan bra på att söka information, problemet är ofta snarare att förstå den information man hittar. De senaste åren har antalet avancerade referensfrågor i Hong Kong ökat och Diane säger att de tror att detta beror på ökat fokus på att bygga relationer med studenterna- de vet nu att de kan få kvalificerad hjälp på biblioteken. Diane tar också upp frågan om det kan finnas geografiska och kulturella skillnader och hennes svar är ja. De kan tex se skillnad på fastlandskineser och studenter från Hong Kong. De tänker nu göra egen antropologisk studie av Hong Kong- studenter för att se om de arbetar på samma sätt som tex amerikanska studenter. Gör de inte det, så har de ju kanske inte samma behov och man behöver använda andra metoder.

Svenska talare! Linda Vidlund och Cecilia Petersson från Uppsala universitet talar om hur man kan göra det digitala biblioteket synligt i det fysiska. Man har arbetat aktivt med detta för att man sett att många biblioteksbesökare, och man har många, går direkt till hyllorna och har låg medvetenhet om det digitala biblioteket. 2010 visade också en undersökning att bara en tredjedel av studenterna använder eböcker. Det visade sig också att nästan inga bibliotekarier hade läst någon ebok så i den del av projektet som syftade till att utbilda bibliotekarierna blev detta den första hemläxan. Man köpte också ipads till personalen och uppmuntrade användning av dessa, även lek och spel.
QR-koder har använts både utanför och inne i biblioteket. Utanför för att locka studenter till bibblan och inuti för att leda till eböcker och annat digitalt innehåll. Man har också satt upp skärmar som visar eböcker och annan och då använt enkla digitala fotoramar för att spara pengar. Smart! Man tänker försöka gå vidare och se hur man kan använda surfplattor och smartphones i ett större akademiskt sammanhang.

20120813-125905.jpg

Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s