WLIC2012 epilog

Jag tänkte knyta ihop IFLA-säcken med några sista kommentarer och tankar.

Till att börja med ångrar jag att jag inte bloggade från session 163: E-journals, use data and negotiations with vendors, som visade sig vara något av det mest matnyttiga jag gått på hela veckan. Jag har förgäves försökt hitta dokumentation eller presentationerna på nätet, ni får så länge hålla tillgodo med en mycket kort storyfiad… story. Damen från JISC (UKs motsvarighet till vårat Bibsam) Lorraine Estelle, är min nya idol. Hon talade väl, initierat och med eftertanke kring hur man kan förhandla med förlag. Hon menade bland annat att användarstatistik bara är en aspekt av många man bör beakta när man bestämmer vilket värde (value) man sätter på en resurs, vilket sedan måste vägas mot resursens ”affordability”. Hon var även mycket skeptisk till den nya affärsmodell, Value Based Pricing, som en del tidskriftsförlag/försäljare har börjat introducera. Den påminner i korthet om Elibs modell för eböcker på svenska folkbibliotek och verkar, i korthet, vara ett djävulens påfund. Se Lorraine Estelles slide på ämnet i storyn ovan.

En annan intressant session jag gick på var nr 201: Inspiring and empowering women through access to information . Det var kanske inte så mycket presentationerna som diskussionen efteråt som var den verkliga behållningen. Det brukar ju sägas, och jag håller med, att det bästa med IFLAs årliga kongress är att det är en global konferens och att man får träffa och lyssna till delegater från hela världen. På just den här sessionen blev de kulturella skillnaderna tydliga, eller kanske snarare de socioekonomiska/geografiska/demografiska om man ska vara noga. En välmenande amerikansk bibliotekarie ställde sig upp och frågade panelen hur det funkade med social kontroll och könsroller i deras hemländer, vad var det värsta sociala faux pas en man kunde göra ur könsrollssynpunkt och hur manifesterade sig den kontrollen? Nå. det visade sig att panelisterna från Sydafrika och Nigeria hade avsevärda problem att ens förstå frågan. Jag tänker, personligen, att bor man i ett land där typ en fjärdedel av den vuxna befolkningen har HIV, majoriteten är fattig och många inte kan läsa, så kanske det kommer ganska lågt på behovstrappan om män kan gå i klänning eller inte… Vill ni läsa mer om denna session så finns papprena här.

I övrigt kan jag bara tillägga att Helsingfors är en mycket trevlig stad, vacker med pampiga hus, spårvagnar och vatten, men tyvärr lite för svagt kaffe för den svenska smaken 🙂 . Men ändå, kiitos Helsinki och IFLA för en väl genomförd konferens! Nästa år ges WLIC i Singapore och året efter i Lyon, Frankrike.

Tack för att ni har läst och hängt med på bloggen, vi får se när vi ses nästa gång!

 

2 kommentarer on “WLIC2012 epilog”

  1. Bitte Holm skriver:

    Tack för dina bidrag Ingela. Har varit läsväda och roliga att följa/ Bitte Holm


Kommentera

