UXlibs, dag 3

idag är dagen D, vi i lagen förväntas pitcha ett koncept, en produkt eller en service baserat på de data vi samlat in och de idéer vi genererat.

Dagens keynote är Matthew Reidsma.

Han inleder med en anekdot om den första bemannade rymdresa en amerikan gjorde som illustrerar skillnaden mellan verklighet och upplevelse.

Känslor som uppstår i interaktionen med en service uppstår inte i ett vakuum, vi behöver titta både på ”tasks”, uppgifter?, och hur användare beskriver sin upplevelse. Vi tenderar att tänka att våra användare kommer till oss för att hitta litteratur, men de kan också komma för att komma bort, uppleva något, träffa andra osv. Biblioteket består av människor!

Användbarhet handlar ofta om att göra uppgifter lätta att genomföra, reducera friktion osv. Men ofta missar vi då upplevelseaspekten. Teknologi bör ses som en ekologi av olika saker, inte bara verktyg. Ekologin består av människor, platser, relationer, webbplatser osv.

                                  ”Bra science fiction ska inte förutsäga bilen, den ska förutsäga trafikstockningen.”

Någon jag inte hann läsa namnet på

Det är genom våra interaktioner med världen som vi förstår den och vi gör detta också genom relationer med andra.

Heidegger talade om present-at-hand och ready-at-hand. När teknologi fungerar som den ska tänker vi inte på den, den är ready-at-hand. Den blir present-at-hand, vi blir medvetna om den, när den inte fungerar ( som förväntat (mitt tillägg) ).

Vi strävar ofta efter att minimera dessa tillfällen, det är det upplevelsedesign handlar om. En del present-at-hand är dock oundvikliga. Våra system kan aldrig vara helt problemfria, men användbarhet ska också handla om hur användaren själv kan komma tillbaka till ready-at-hand. Skapa förståelse hos användaren kring hur våra system fungerar på en högre nivå. Testa för att lära något om systemen och användaren, inte bara för att göra perfekta system. Designa för breakdowns.

 

Sedan får vi tips på hur man kan pitcha, eller sälja idêer från PJ (han från igår).

Börja med att utveckla en elevatorpitch. Kan man inte pitcha sin idé kort kan man förmodligen inte pitcha den med mer tid heller. Pitching är historieberättande. Bygg en historia så att man känner för personerna och ha sedan idén som en överraskning  på slutet.

Använd gärna analogier för att förklara idén, ”Spotify för böcker” tex.

Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s