Sammanfattning UXlibs II

Nu när jag är tillbaka på kontoret är det dags att summera UXlibs II (User Experience in libraries 2) och berätta lite mer om konferensen som helhet. Den ägde rum i Manchester, England 23-24 juni 2016.  Tidigare har jag liverapporterat de två keynote-presentationerna, scrolla ner eller bläddra bland inläggen för att läsa om dem.

Som namnet UXlibs II antyder så var det andra gången i ordningen som den här konferensen gick av stapeln. Förra årets konferens kan ni läsa mer om i de här inläggen.

Årets tema var ”förankring och samarbete” i någon slags vid mening. Det vi ägnade mest tid åt var nog ändå det nya inslaget med presentationer av delegater som svarat på call for papers och blivit utvalda att tala, däribland jag själv (mer om det senare). Utöver delegaternas presentationer, som för övrigt gick under rubriken Nailed Failed Derailed, så fick vi också arbeta i team kring tre olika teman; Marketing upwards som handlade om hur man får med sin ledning på banan, Collaboration som handlade om hur man kan samarbeta inom och utom sin organisation, och Recruitment som handlade om hur man kan fånga in respondenter till sina undersökningar. Jag var i team C4 (det explosiva teamet (förlåt)) som arbetade med Collaboration-temat. Vi hade jätteintressanta diskussioner och dessa utmynnade bland annat i slutsatsen att vill man arbeta tillsammans med säg till exempel universitetets centrala IT-avdelning eller fastighetsförvaltaren kring ett UX-projekt så gäller det att vara tydlig med att även de ska ha något att vinna på att delta samt att vi också måste vara öppna för att lära oss något av dem om vår verksamhet, att vi utnyttjar UX-metoder för att lära oss tillsammans *.Vi gick sedan och vann tävlingsmomentet, den så kallade pitchen, inom vår gren Collaboration.

Andrew, Lorna och Frankie pitchar för lag C4. Till höger på blädderblocket ser ni vårt resonemang kring samarbete inom och utom den egna institutionen.

Andrew, Lorna och Frankie pitchar för lag C4. Till höger på blädderblocket ser ni vårt resonemang kring samarbete inom och utom den egna institutionen.

 

Alla i de vinnande lagen i team-momentet fick varsin diktafon och en nyckelring som också är en ölöppnare. (Vad de kan hitta på).

Alla i de vinnande lagen i team-momentet fick varsin diktafon och en nyckelring som också är en ölöppnare. (Vad de kan hitta på).

Ovanstående hände på fredagen, och det var ju kul, men något ännu lite roligare var att jag presenterade på torsdagen och att det gick väldigt bra. Jag var supernöjd med att bara ha hållit mig inom angiven tidsram och att jag fick intressanta frågor på slutet, men jag vann omröstningen bland delegaterna om bästa presentation också! Jätteroligt. Priset delades ut på konferensmiddagen och ni kan se priserna nedan. Jag presenterade mitt och Åsa Forsbergs bidrag under rubriken Going rogue with your methods – or what happens when you let a none user loose in the library, och presentationen handlade i korthet om en av de UX-metoder vi använde på Universitetsbiblioteket i Lund i höstas för att undersöka hur vår biblioteksmiljö fungerar för besökarna. Här är en skriftlig version av min presentation, i form av ett blogginlägg på engelska.

Priser för bästa presentation: en flaska vin, en ask choklad och gratis plats på nästa upplaga av UXlibs (om det blir någon...)!

Priser för bästa presentation: en flaska vin, en ask choklad och gratis plats på nästa upplaga av UXlibs (om det blir någon…)!

Nog om mig och mina framgångar :-). Jag vill gärna också lyfta en annan presentation som var mycket intressant, inte bara rent allmänt utan också specifikt för det vi har framför oss att arbeta med på UB, nämligen hur man kan kommunicera i det fysiska rummet med hjälp av skyltar. Det var Josephine McRobbie och Andreas ”Dre” Orphanides från North Carolina State University Libraries som berättade om hur de hade undersökt hur deras digitala skyltning med informationstavlor och annat faktiskt fungerade. Jag har tänkt höra mig för med dem om det går att få deras presentation, eller läsa om deras arbete på annat sätt.

Josephine och Dre blir presenterade av Matt Reidsma, från konferenskommitén.

Josephine och Dre blir presenterade av Matt Reidsma, från konferenskommitén.

 

En bild från Jsephines och Dres presentation. Nähänä.

En bild från Jsephines och Dres presentation. Nähänä.

På en konferens med 150 delegater från faktiskt hela världen nästan (där var två killar från Singapore!) så träffar man så klart många intressanta personer. Ironiskt nog tänkte jag nämna en svensk som jag mötte för första gången och tyckte det var intressant att prata med, nämligen Madelene Hartwig från Jönköpings högskolebibliotek. Hon var med och startade upp det nätverk som finns i södra Sverige som handlar om service och bemötande. Tyvärr finns det ingen medlem från biblioteken vid Lunds universitet med i detta nätverk, det tycker jag är synd, det låter jätteintressant när Madelene berättar vad nätverket gör och diskuterar.

Jag och Madelene är suddiga på konferensmiddagen.

Jag och Madelene är suddiga på konferensmiddagen.

Under konferensen erbjöds också workshops och jag deltog i Andrew Ashers Process Interviews: understanding user behavior holistically och Andy Priestners Cultural Probes. Den förstnämnda handlar om en intervjuteknik som syftar till att hitta respondentens process (studie-, forsknings-) utan att styra samtalet för mycket och den sistnämnda handlar om olika metoder för att undersöka respondentens vardag. Man kan oftast inte av praktiska skäl följa med respondenten vart än hen går, men man kan be hen skriva dagbok, ta bilder utifrån olika teman, eller på andra sätt rapportera från sin vardag. Workshopparna var båda väldigt intressanta men bara en timme långa vardera och det tyckte jag kanske var i minsta laget. Jag hade nog hellre bara gjort en, men hunnit fördjupa mig i metoden. En timme går ju som bekant så fort när man har roligt!

Jag och Kathy väljer från gottebordet med pysselmaterial till vår cultural probe. Foto: Andy Priestner.

Jag och Kathy väljer från gottebordet med pysselmaterial till vår cultural probe. Foto: Andy Priestner.

Tack för att du har läst hela det här långa inlägget och förlåt för de suddiga bilderna!

*Det här kan vara det viktigaste jag lärde mig och även det mest relevanta för både LUB:s och UB:s verksamhet. Det och att det finns ett intressant nätverk som vi inte deltar i….

Kommentera

