Library assessment conference – keynotes dag 1

Det är dags för första riktiga konferensdagen, och den ska inledas med två keynote presentationer. Molly Broad från American Council on Education ska prata på temat högre utbildning vid ett vägskäl (min översättning) och nästa person är Lisa Hinchliffe från University of Illinois at Urbana-Champaign och hennes presentation heter Sensemaking for Decisionmaking.

Molly blir presenterad av AORLs ordförande och det visar sig att det här American Council of Education är en ganska big deal. Det är en lobby/paraplyorganisation för samtliga andra organisationer inom det högre utbildningssystemet i USA. Hon talar främst om vad som utmärker högre utbildning i USA. Hon ser mångfalden inom utbildningssystemet som en styrka, studenter har mycket att välja på. Hon nämner några saker som hon menar påverkar utvecklingen just nu. Det första är förändrade ekonomiska förutsättningar och det började med finanskrisen 2008. Många stater minskade då sina anslag till statliga universitet och det ledde till mycket högre avgifter för studenter. Universiteten kunde inte heller få lika höga donationer som tidigare. Vilken ska affärsmodellen nu vara? Nästa förändringspunkt handlar om pedagogik och förändrade metoder för lärande och undervisning. Detta hänger också samman med att nya studentgrupper är mer heterogena än tidigare, studenter har olika åldrar, olika mål, olika behov. En ytterligare utveckling är att fler och fler lärare i USA inte är inom det så kallade tenure-systemet, de är alltså tillfälligt anställda på olika sätt och ofta inte aktiva forskare. Digitalisering och ny teknik påverkar också högre utbildning. Så här långt kan jag känna igen mycket från vad som händer även hemmavid, men Molly fortsätter sedan med att prata en del om amerikanska utbildningspolitiska förhållanden, det besparar jag er.

Lisa pratar, inte helt oväntat, om vikten av utvärdering för att visa värdet av det man gör, och kunna få stöd för verksamheten. När vi får förändrade finansiella förutsättningar, som Molly pratade om, så behöver vi också utvärdera vår verksamhet så att vi kan välja vad vi ska göra och vad vi inte ska göra. Bibliotek är väldigt omtyckta, men vi kan inte leva på kärlek, vi behöver pengar. För att få pengar måste vi kunna visa vårt värde. Vårt värde kan dock inte enbart mätas i ekonomiskt värde, bibliotek har också ett utjämnande värde. Bibliotek bidrar till ekonomisk utjämning mellan studenter. Lisa menar att utvärdering kan användas som tre olika verktyg: karta, kompass och strategiskt verktyg. Kartan är den bild vi får av vad som pågår när vi undersöker vår verksamhet. Den måste också förstås i kontext, vad händer på vårt och andra universitet? Kartan måste stämma med verkligheten, och inte bara innehålla det vi vill att den ska innehålla. Kompassen pekar ut vilka vägar som är möjliga. Ibland ser vi vad vi ska röra oss mot, och ibland ser vi vad vi ska röra oss bort ifrån. Vidare handlar den strategiska biten om konsten att fatta beslut. Lisa menar att vi ofta betonar fel ord i evidence-based decisionmaking, ofta betonas evidens, kankse ska ordet decisionmaking vara betonat istället. Från en utvärdering måste vi klara av att fatta beslut. Vi skapar bibliotekets framtid genom de beslut vi fattar, och även de beslut vi inte fattar. Att inte välja väg är också ett val, men förmodligen inte ett bra val. Är då våra utvärdering vad de borde vara? Utvärderingskulturen har växt sig stark ( i USA), men behöver mogna. Utvärderingar måste inte bara äga rum, de måste också påverka verksamheten. Lisa lanserar begreppet decision-based evidence making. Utvärderar vi redan fattade beslut, bara för att vi vill se att det var rätt beslut? Hur väl fungerar våra utvärderingar som karta, kompass, och strategisk guide?

 

 

Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s