LAC – parallell session, organizational issues

Nästa punkt på förmiddagens program blir ytterligare ett block med blixtpresentationer, så liksom förut blir det kanske si och så med anteckningarna. Temat för sessionen är organisatoriska faktorer, men det ska sägas att de här huvudrubrikerna är ganska breda och sessionen verkar ha ett tämligen blandat innehåll.

Första talet handlar om hur man kan formulera och fylla en ny tjänst (som i anställning) med innehåll, när man är nyanställd eller ny på en position eller i en roll. När Amanda, som pratar, var nyanställd på en helt ny tjänst för några år sedan så skickade hon ut en enkät till kollegor för att undersöka vad de kunde ha för behov av stöd från henne. Rollen var som pedagogisk utvecklare. Hon frågade också om hur de som undervisade vill känna medan de talade med studenter. De ville känna sig engagerade och trygga, men gjorde inte det vid det här tillfället. Amanda satsade på att skapa ett Community of instruction, med hjälp av workshops och seminarier och samarbeten. Många var entuastiska, men en del var skeptiska. Amanda drog då ner på tempot och ansträngde sig för att göra formatet mer tillgängligt. Sex månader senare genomförde Amanda en ny utvärderingsrunda, för att få veta om arbetet var på rätt väg. Det visade sig finnas en del luckor i programmet och hon har därför gått vidare med att till exempel skapa en gemensam vokabulär kring undervisning. Amanda känner sig nu som en del av biblioteket och tror att hennes utvärderingar har lett till störe förtroende från kollegorna.

Elizabeth Edwards från University of Chicago talar om hur man kan använda utvärering och användartestning för att skapa engagemang för intranätet. De hade ett gammalt intranät där mycket information var daterad och det var svårt att uppdatera informationen. Det fanns heller inget tydligt ägarskap. Elsiabeth använde UX-metoder för att undersöka hur intranätet användes, primärt intervjuer med ungefär 20% av anställda. Hon lät sedan genomföra en heuristic analys, där man jämför det man undersöker med gängse standarder och best practice. Sedan genomfördes en pop-up enkät på själva intranätet, där besökaren inte bara fick svara på frågor, men också fick klicka på en mock-up vilket skapade en värmekarta över var människor klickade för att hitta information. Feedbacken som kom ur detta var väldigt värdefull, och man kom även åt feedback även från de som bara sporadiskt gick in på intranätet. Man tog sedan fram prototyper i papper och A/B testning av pappersprototyperna. Dessa togs för övrigt fram av personal, som själva fick utgå från det man kommit fram till hittils och en grafisk profil. När man sedan tagit fram ett nytt intranät så fick testpersoner genomföra skattjakter på information i intranätet, med fina priser som lockbete. Det var inte tanken från början att testerna skulle vara till för att skapa engagemang och intresse hos personalet, men det var det som hände. Personalen tyckte det nya intranätet var fint för att de själva fått vara med och påverka det.

Två personer från Dayton University berättar om hur de utvärderat vilka timmar bibliotkarierna ska erbjuda service. De undersöktejämförbara universitetsbibliotek, genom att skicka ut en enkät till jämförbara sådana. De frågade om modeller för service, vem som tjänstgör och vilka timmar under dygnet olika grupper tjänstgör. De frågade också om antalet timmar för bibliotekarier i yttre tjänst hade gått ner, svaret var ja i 40% av fallen. generellt visade enkäten att antalet drop in frågor med komplext innehåll minskar, frågor via chatt ökar och man arbetar mer och mer sitt samarbete med andra inom universitet. Man undersökte också vad bibliotekarierna gjorde istället för att arbeta i yttre tjänst, om det nu hade minskat. Vissa arbetade med att kartlägga arbetsbelastning på arbetsplatsen :-).

Under eftermiddagen kommer jag själv att presentera inom sessionen Space 2, så då blir det inga anteckningar här alls. Vi ses imorgon igen!

Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s