UXlibs III – sammanfattnings- och avslutningsvis…

Jag tänkte avsluta det här årets rapportering från UXlibs med ett inlägg till, där jag skriver allt som inte riktigt kom med någon annanstans. I vanlig ordning har jag enbart rapporterat från valda delar av konferensen. Dels blir det så för att alla delar inte går att blogga ifrån, och dels för att jag helt enkelt inte tyar blogga från allt. Det ställer vissa krav på simultankapaciteten, särskilt som jag lyssnar på engelska och skriver på svenska…

Några saker som jag inte tidigare skrivit om, men som är värda att nämna:

Min kollega Åsa Forsberg presenterade på tisdagens eftermiddag om den lilla undersökning kring studievardagen för studenter med läs- och skrivsvårigheter som hon och jag har genomfört. I korthet så gjorde vi en liten cultural probe, i det här fallet en fotostudie, med ett mindre antal studenter med särskilda behov av stöd. Jag försöker påtala för Åsa så ofta jag kan att detta även borde bli en artikel, så jag hoppas kunna återkomma med ett lästips någon gång i framtiden ;-).

Åsa Forsberg presenterar vår cultural probe.

I samma omgång som Åsa talade även Carl Barrow, som jobbar på University of Hull. Han berättade om det projekt de genomfört där de ”UXat sina skrivbord”, det vill säga använt UX metoder för att utvärdera bibliotekspersonalens arbetsmiljöer. Det var mycket intressant, vill man kan man läsa mer här på Carls blogg .

Carl berättar om sitt UX-arbete på University of Hull.

På tisdagskvällen var det konferensmiddag som avslutades med skotsk ceilidh [kay-lee] dans, det var mycket kul! Påminner starkt om svensk folkdans/gammeldans, men med lite gladare musik.

Några intressata och trevliga personer som jag inte kunde ha träffat någon annanstans var Yael Schwartz och Andrea Davis från San Fransisco Public Library. Yael var på den förra UXlibs konferensen och hade där hört mig prata om Touchstone tours och blev så inspirerad att hon sedan har genomfört något liknande på sitt bibliotek. Hon och Andrea presenterade på den här konferensen, men tyvärr missade jag deras presentation då jag hade valt en annan parallell session. Vi träffades ändå och pratade eftersom ryktet gick att de nämnt min presentation i sin presentation. Nu har vi etablerat kontakt på Linkedin och jag hoppas kunna följa deras fortsatta arbete, och kanske få läsa någon artikel om det de redan gjort så småningom.

Till sist är det med glädje jag kan meddela att mitt lag (även!) detta år vann den så kallade team challenge! På konferensens första dag delades vi, liksom förra året, in i lag om ca 10-12 personer som sedan fick grupparbeta. Årets utmaning var att ge tips på vägar framåt efter att man genomfört omfattande UX undersökningar på det fiktiva universitetet University of Lanarkshire (Lanarkshire är en region som finns på riktigt i Skottland). Vårt vinnande bidrag handlade om att vi i underlaget från UX-undersökningarna kunde ana att biblioteket var lite identitetslöst och vi föreslog därför att man skulle reda ut vilka värderingar man har, vad biblioteket ska utstråla, och utifrån det ta fram en UX strategi. I korthet. Det hjälpte oss också möjligtvis att vi valde att illustrerara vår pitch med Roxettes Listen to your heart i bakgrunden… Årets priser var den här boken samt en fin mössa med University of Lanarkshire emblem.

Mina lagkamrater i team Exxilon pitchar.

3 kommentarer on “UXlibs III – sammanfattnings- och avslutningsvis…”

  1. […] Ingela Wahlgren rapporterar från UXLibs-konferensen i Glasgow: Inledning dag 1, Keynote av Matthew Reidsma, Förmiddag, Keynote av Meredith Evans, Sammanfattnings- och avslutningsvis. […]

  2. Bitte skriver:

    Grattis till segern Ingela! Jag tror ni hade vunnit även utan Roxette. Och så kul att ditt rykte sprids över världen. Också kul att ni/Åsa fick presentera er cultural probe. Jag läste rapporten och den var väldigt inspirerande.

  3. Ingela skriver:

    Tack för vänliga ord Bitte, och vad kul att du blev inspirerad av rapporten, jag ska hälsa Åsa det.


Kommentera

