UXlibs IV – Eftermiddag, andra sessionen

Jon Early, teknisk utvecklare från University of Michigan, inleder efter fikat med en presentation kallad Bringing it all together with Library Search.  Det handlarom hur de byggde ett nytt discovery-system som skulle ersätta flera andra äldre sökingångar. Systemen hade lagrats på varandra under tidens gång, fått egna namn och så vidare. De hade också olika interface med skilda grafiska profiler. (Känner någon som läser detta kanske igen sig lite…? 🙂 ). Jon menar att detta underminerar förtroendet för hela webbnärvaron. Det kan vara en bra idé att ibland göra en UI-översyn för att få syn på hur det ser ut för ens användare. Alla de olika systemen försvårar också användarens möjlighet att värdera sina sökresultat.

Bild som visar översikt och karta över bibliotekets sökingångar

För att lösa detta bestämde man sig för att börja från början. De ville inte bara ersätta ett system, utan ersätta ALLT med ett nytt söksystem. De bestämde sig för några teman för hur de ville att det nya söksystemet skulle fungera. De har nu lanserat sin nya söktjänst och planerar att stänga av alla de äldre systemen senare i år. Vi får också en liten demo av Library Search.

Bild som visar temana för det nya söksystemet

Hans råd, som han verkar lärt sig den hårda vägen, är att inkludera tillgänglighet i varje beslut, och utvärdera ofta. Förlita dig inte på egna Javascript widgets, utan bygg i HTML. Tänk efter noga vad som förtjänar din tid och dina resurser. ”Performance is a feature”., alltså ett söksystem måste vara snabbt och effektivt (antar jag) Använd de ord som användare använder.

Nicola Walton pratar om hur hennes organisation har använt eye tracking för usability av deras webbplats. Det hela började med att hennes chef stack till henne en eye tracker som låg och skräpade och bad henne se om hon kunde hitta på något med den. Hon avråder från att inleda projekt på detta sätt. Använd inte en eye tracker bara för att du råkar ha en!  Om man nu ändå har en, så är det ett bra sätt att komma bakom den klick-analys man kan göra med hjälp av Google Analytics eller liknande. Eye tracking hindrar dig från att anta hur saker är, och det kan också hjälpa till med buy in.

Nicola varnar för att det tar väldigt mycket tid. Ett test tar minst 20 minuter, upp till en timme att genomföra, och man behöver ofta intervjua testpersonen efteråt. Som vanligt är det svårt att rekrytera, gåvor är viktiga. Det kan vara svårt att få till bra frågor/testuppdrag, och det kan också vara svårt att tolka datat. Hon använde sig av 12 respondenter men har räknat ut i efterhand att sju hade räckt. Problemet var att övertyga andra om att det är ok att använda bara ett litet antal deltagare. Några andra råd inför att genomföra ett test är att fundera över att testdeltagaren kan bli frustrerad och vilja kunna genomföra allt till varje pris. Ha inte uppgifter som inte går att lösa! Var också medveten om att det kan vara väldigt svårt att tolka heatmaps, bättre att göra en kvalitativ studie med hjälp av eye tracking. Avslutande intervjuer är också avgörande för att bättre kunna tolka resultatet (”hur tycker du själv att task 2 gick?”).

Bild med Nicola bredvid skärm som visar de problem biblioteket kunde identifiera på sin webbplats.

Chad Haefele från UNC CHapel Hill libraries avslutar sessionen med att berätta om hur de arbetat med ”persona based home pages” för att stötta tillgänglighet. De ville förbättra sina startsidor inom biblioteket (det finns två). De har använt ett verktyg för att göra en slags värmekarta över var användare skulle klicka på startsidan för att komma till en viss service. De tittade också på vilka sidor de hade som riktade sig till ett särskilt utsnitt av användarna ( distansstudenter, anställda forskare, tillfälliga besökare). De upptäckte bland annat att dessa sidor hade väldigt få besökare jämfört med den huvudsakliga startsidan. De försöker nu lyfta upp dessa sidor. De har bland annat använt sig av en jättestor card sort, de använde Qualtrics, men rekommenderar Optimal Workshop som verktyg för detta. De har försökt använda sig av ett så kallat Regret Lottery för att rekrytera respondenter till en enkät, men har inte fått ok för att göra det. (Jag kan inte se att vi skulle kunna det heller, pga GDPR….). De skickade ändå ut sin enkät och fick svar kring vad man oftast använde på bibliotekets webbplats. De vill slå samman sina två startsidor och planerar en mängd andra aktiviteter för att gå vidare med fler undersökningar.

Bild som visar enkätresultat för forskares användning av olika digitala kanaler från biblioteket

Bild som visar bibliotekariernas användning. Bild som visar hur UNC libraries ska gå vidare.

(Nu är datans batteri slut! Hej för idag!)

Annonser

2 kommentarer on “UXlibs IV – Eftermiddag, andra sessionen”

  1. Kitte Dahrén skriver:

    Räcker upp handen och känner igen mig! 🙂 Hoppas datan och du är redo för en ny dag!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.