UXlibs IV, dag 2, keynote Sara Lerén

Det är idel skandinaviska keynotes i år. Idag inleder Sara Lerén från InUse, under rubriken Inclusive design. Hon arbetar som UX-strateg och hjälper företag och organisationer att föra samman kundnytta och mål.

Sara förtydligar att anledningen till att vi inte kan uttrycka våra behov själva är att våra hjärnor inte funkar så, vi kan inte se våra egna behov. Hon delar också upp våra behov i explicita, synliga och latenta. Detta är anledningen till att det är så viktigt att testa för att undersöka om vi möter användares behov. Att arbeta agilt stöder också återkommande tester. Hon påpekar också att man inte kan lita på användare, de säger allt möjligt dumt:

Bild som visar citat från testdeltagare.

Ibland säger de också saker man faktiskt kan ha nytta av, som att de får ångest av en produkt eller inte förstår hur man gör. Sara menar att de två grupperna av användare skiljer sig åt, de första är genomsnittliga användare och de senare är extrema användare, i någon mening. Genomsnittsliga hjärnor är väldigt bra på kognitiv ekonomi, att hantera de intryck hjärnan får. De extrema användarna tillhör ofta grupper som inte är lika bra på detta. Att designa för de extrema gör allt bättre för alla! Hon exemplifierar med kranen som från början fick bara ett handtag för att bli mer anpassad för de som inte kunde använda sina händer enligt normen. Hon använder också ett taktilt armbandsur som låter henne kolla vad klockan är utan att behöva sluta prata med den hon är med.

Hon visar också hur man kan fråga om kön i en enkät utan att vara exkluderande. Också viktigt att tänka igenom varför man frågar om detta. Har man en bra anledning så kan man också deklarera varför man frågar om detta i enkäten, så att respondenten får veta varför hen ska fylla i informationen.

Exempel på hur man kan fråga om kön på ett inkluderande sätt

Sara talar om smart user testing, att inte testa på för många och att försöka testa på någon eller några extrema användare. Hon presenterar också Simon Sinek’s golden circle, som ett sätt att angripa ett problem. Man kan också komplettera med en hypotes att arbeta efter. Sara visar också exempel på hur InUse har arbetat med de här metoderna för att ta fram nya fakturor åt Göteborgs stad.

Cirklar där den innersta är varför, sedan vad och hurBilden visar de olika stegen när man arbetar med en hypotes

Sara avslutar med några inspirationstest, som Yahoos neurodiversity-satsning där de vill skapa en arbetsplats för alla sorters hjärnor och Microsofts inclusive design toolkit och ett tänkvärt citat:

Citat av Dana Chissell om vikten av att testa på de som har svårast att använda din produkt

Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.