LibPMC 2019 dag 2

idag började konferensen med en diskussion i panelform som jag modererade och efter det var jag moderator för en paper session så jag har inte kunnat blogga. Panelen gick bra och verkar ha varit uppskattad, vi hade mycket publikinteraktion vilket kändes väldigt bra.

Nu efter lunch sitter jag i en session som handlar om metoder och jag tänkte blogga om ett urval av presentationerna.

Frankie Wilson vikarierar för en annan presententatör, Liz McCarthy, och berättar om hur man skapat en digital publik för Oxford university’s trädgårdar, museer och bibliotek (GLAM). För att kunna få en större digital publik behövde de ta reda på mer om denna publik. De ville veta mer om varför publiken kom, inte bara vilka de var. För att göra detta arbetade de med Modern Human, en design thinking byrå.

Massor av kvalitativa undersökningar utfördes:

utifrån detta skapades 6 arketyper, eller typbesökare. De var sedan noga med att inte värdera de olika arketyperna, forskaren är lika viktig som deb som tittar in på en kopp te och ett gratis toabesök.

Alla websiter har utvecklats med utgångspunkt i arketyperna, med hjälp av användarresor. Bodleian libraries har kraftigt omarbetat sin ambition för webbplatserna. De har arbetat med en annan designfirma, och håller fortfarande på, för att skapa en ny informationsarkitektur som samtidigt passar i den grafiska profilen.

De har landat i att de ska ha två olika webbplatser, en för studenter och anställda och en för allmänheten/turisten. De har användartestat ovh kortsorterat och undersökt på många olika sätt:

Siten för tillfälliga besökare ska gå live under sommaren, den andra nästa år. Detta var en mycket intressant, jobbar du med webb eller kommunikation så tycker jag du ska kolla upp detta paper via konferenswepplatsen under nästa vecka!

Min iPad krånglar så jag sätter punkt för detta inlägg här, förhoppningsvis återkommer jag.

 

Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.