Keynote: effective social media: past, present and future

Craig Newmark, grundare av Craigslist, inleder första dagen med att berätta om hur han använt internet och sociala medier i sitt arbete. Craigslist är den amerikanska motsvarigheten till Blocket och lustigt nog, precis som Blocket, ofta omtalad som ett internetfenomen eftersom den är så ful, men ändå så oerhört välbesökt (min kommentar…).
Craig berättar hur han så småningom fick sluta vara chef för Craigslist, because as a manager, apparently I suck, och istället börjat arbeta med customer service.
Han har också startat Craigconnects, en plattform där välgörenhetsorganisationer kan hitta de som behöver hjälp och tvärtom. De samarbetar med Kiva.org och organisationer som rankar, granskar och bedömer välgörenhetsorganisationer.
Tanken är att återställa förtroendet för organisationerna, då de alla får in mindre pengar när vissa fuskar. Trust is the new black, hävdar Craig. Han vill också att medierna i USA ska bli bättre på faktakoll och att rapportera korrekt och arbetar därför med ett projekt där medborgare kan hjälpa medierna med fact checking genom crowd sourcing. Projektet stöds av Jon Stewart och the Daily Show, den satiriska nyhetsshowen som enligt många, Craig inkluderad, är det enda nyhetsprogram som rapporterar korrekt.
Craig visar också hur sociala medier och hur de kan användas för förändring inte är något nytt, John Locke, Luther och Thomas Jefferson var också bloggare. Och Gutenberg var också nörd.
Modern teknik snabbar bara på händelserna.
Han avslutar med att uppmana oss som använder sociala medier att verkligen använda våra verktyg till att stödja de ”causes” vi tror på.

20111129-103231.jpg



Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.